Opäť raz nám prišla do emailovej schránky zaujímavá otázka, ktorú vám prinášame aj s odpoveďou.
„Dobrý deň. Kto zodpovedá za skončenie platnosti preukazu typu S ? Držiteľ alebo zamestnávateľ? Napríklad, ja by som bol zamestnanec nejakej bezpečnostnej služby, pričom musím byť samozrejme držiteľ preukazu odbornej spôsobilosti typu S. Preukaz musím mať samozrejme vždy pri sebe, respektíve v práci, no keďže by som po celú dobu zamestnania nemal žiadnu kontrolu a ja odrazu zistím že mi platnosť už dávno vypršala a aj to len vďaka tomu že som si síce vedomí, že preukaz mám pri sebe no nevidel som si ho už niekoľko rokov. Ako ďalej postupovať? Čo v takom prípade robiť? Pozn. dajme tomu že platnosť skončila už skoro pred rokom a ja naďalej pracujem v SBS.“
V tomto prípade primárnu zodpovednosť za platnosť preukazu odbornej spôsobilosti SBS má jeho držiteľ, teda zamestnanec, pretože je to jeho preukaz odbornej spôsobilosti. Avšak sekundárnu zodpovednosť má aj zamestnávateľ, pretože on nesmie zamestnávať na výkon bezpečnostnej služby osobu, ktorá nie je držiteľom preukazu odbornej spôsobilosti. Ním nie ste ani v prípade, že jeho platnosť skončila uplynutím času jeho platnosti, prípadne skončila z iných zákonom ustanovených dôvodov.
Na otázku, čo robiť v takomto prípade nie je jednoduchá odpoveď. Tu asi zostáva len dúfať, že kontrolné orgány štátu na to neprídu pri výkone kontrolnej činnosti. A samozrejme čím skôr ďalej ako zamestnanec SBS nepracovať do doby keď absolvujete kurz SBS. Mohli by ste zostať zamestnancom SBS, avšak zamestnávateľ by vás musel preradiť na iné pracovné miesto a to také, kde by ste nedochádzali do kontaktu s informáciami týkajúcimi sa bezpečnostnej služby. To sú u väčších spoločností tzv. obslužné činnosti ako napríklad upratovačka, skladník, rôzny asistenti a pod..